/Files/images/2021_2022/лад. сер.jpg

ШАНОВНІ БАТЬКИ ТА ПЕДАГОГІЧНІ ПРАЦІВНИКИ!

Практичний психолог закладу дошкільної освіти №416 – Гураль Людмила Миколаївна надає психологічну підтримку онлайн всім учасникам освітнього процесу у зв'язку з військовими діями в Україні.

Під час військових дій діти є однією з найбільш вразливих категорій і потребують психологічної підтримки. На допомогу батькам та педагогічним працівникам діють дистанційні канали практичного психолога, де поступово будуть розміщенні рекомендації та цікаві вправи для дітей.

Також можна звернутися за порадою чи консультацією написавши на электрону адресу - liudahurall1102@gmail.com Індивідуальні онлайн консультації здійснюються на платформі ZOOM, в телефонному режимі - +380937115951, програмі Viber та Telegram.


Важливі навички в період стресу: Ілюстроване керівництво


Як допомогти дітям пережити травматичні події

Як підтримати дитину у навчальному сезоні

Практичні навички для боротьби зі стресом


Засоби подолання дитячих страхів

1. Малювання

Дитині важко розповідати про свої почуття та взагалі їх ідентифікувати. Тому завдання дорослого допомогти це робити. Намалюй свій страх, ситуацію. Якщо дитина не розуміє, як його намалювати, то запропонуйте намалювати символ страху – на що він схожий?/Files/images/psiholog/5 ігор 1.jpg

Надалі необхідно моделювати вихід із даної ситуації. Ви краще за всіх знаєте свою дитину, користуйтеся своєю інтуіцією. Дитина обирає сама, який варіант їй підходить:

- домалювати захистний об'єкт – хто тебе може захистити?

- знешкодження зла – зафарбувати, розірвати, спалити, скомкати;

- перетворити на красиве, приручити, нагодувати, зробити кумедним (як у фільмі про Гарри Поттера);

- намалювати ситуацію, наступный малюнок, де вже не страшно;

- розвиток ситуації: домалювати сюжет з можливими наступними рішеннями.

Малювання допомогає дитині відреагувати, скинути частину напруги і їй стає легше.

2. За допомогою казки

Доки дитина маленька вона вірить у казки. Ви можете дібрати казки в Інтернеті, але так, щоб переживання вашої дитини булі б схожі з почуттями головного героя. Також ви можете самостійно придумати казку за основними етапами складання казок (дивись нижче). Важливо, щоб казка містила проблему дитини, але не мала пряму схожість. Для дітей 3-5 років найбільш зрозумілі казки про тварин та взаємодію їх з людьми. Після 5 років діти віддають перевагу чарівним казкам, де є королі і королеви, принци і принцеси, чарівники. Коли дитина чує історію, де є такі самі переживання, як у неї, вона розуміє, що не самотня у своїх проблемах, що такі ж почуття відчувають і інші, це може заспокоювати і показує їй можливі варіанти вирішення проблеми.

Етапи будування казкового сюжету:

· Жили-були… Опис головного героя, знайомство з персонажем – як він живе, про що мріє, сильні та слабкі сторони вашої дитини, її досягнення.

· І раптом одного разу… Тут треба відобразити емоції, страхи, переживання малюка.

· Подорож. На цьому етапі розповідайте, як головний герой іде до вирішення своєї проблеми, дорогою йому можуть зустрітися супутники-помічники, від кого головний герой може почути підказку, пораду.

· Кульмінація. Коли герої долають труднощі, позитивне розв'язання проблем.

· Мораль цієї казки. Життя героя покращується, він робить висновки, стає мудрішим, щасливішим.

Джерело: https: //www.psychologos


Як розмовляти про війну з дітьми


Мішечок криків - гра

Корекція агресивної поведінки у дітей. Робота з гнівом

Як відомо, дітям дуже непросто справлятися зі своїми негативними почуттями, адже ті так і прагнуть прорватися назовні в формі криків і вересків. Звичайно, це не викликає схвалення у дорослих. Однак якщо емоції дуже сильні, то неправильно відразу вимагати від дітей спокійного аналізу і пошуку конструктивних рішень. Спочатку потрібно дати їм можливість трохи заспокоїтися, виплеснути негатив прийнятним способом.

Так, якщо дитина обурена, схвильована, розлючена, словом, просто не в змозі говорити з вами спокійно, запропонуйте їй скористатися «мішечком криків». Домовтеся з дитиною, що поки у неї в руках цей мішечок, то вона може кричати і верещати в нього стільки, скільки їй необхідно. Але коли вона опустить чарівний мішечок, то буде розмовляти з оточуючими спокійним голосом, обговорюючи подію.

Примітка. Так званий «мішечок криків» ви можете виготовити з будь-якого тканинного мішечка, бажано пришити до нього завязочки, щоб мати можливість «закрити» всі «кричалки» на час спокійної розмови. Отриманий мішечок повинен зберігатися в певному місці і не використовуватися з іншою метою. Якщо під рукою не виявилося мішечка, то можна його переробити в «баночку криків» або навіть «каструлю криків», бажано з кришкою. Однак використовувати їх пізніше для мирних цілей, наприклад для приготування їжі, буде вкрай небажано.

Джерело: https: //www.psychologos


Як підтримати вашу дитину у разі бомбардування

Поради:

- Намагайтеся залишатися якомога позитивнішим. Діти сприймають те, що відбувається, виходячи з вашої поведінки. Вам не потрібно завжди залишатися"сильним"; ви й так робите все, що можете. Займайтеся самодопомогою, самоспівчуттям та висловлюйте позитивні емоції.

- Обіймайте своїх дітей, якщо вони хочуть, і дозволяйте їм “притиснутися” до ваших колін.

- Співайте разом дитячі пісні. Це створює відчуття безпеки.

- Уникайте відкритих конфліктів та конфронтації серед друзів та членів сім'ї.

- Приймайте те, що відчуває ваша дитина, які б емоції вона не виявляла.

- Чим більше ви отримаєте підтримки від інших, тим краще ви зможете допомогти своїм дітям.

- Якщо ви вірите в Бога або якщо ви є духовною людиною, помоліться разом з вашоюдитиною.

- Не заохочуйте у своїх дітях почуття гніву або помсти. Це лише посилить тривожністьвашої дитини.

- Щодо підлітків, дотримуйтесь рівноваги між можливістю звернення до них як додорослих (говорити правду, ділитися з ними своїми думками, покладативідповідальність), і можливістю звернутися до вас за підтримкою.

Способи зниження стресу:

Дихальні вправи:
  • Запах квітів: Скажіть дитині, щоб вона собі уявила, що вона нюхає квітку, глибоко вдихаючи через ніс і видихаючи через рот. Також можна подумкиуявити собі квітку.
  • Маленький зайчик: Як зайчик у саду, запропонуйте дитині зробити три швидкі вдихи через ніс і один довгий видих через рот.
  • М'яч для зниження стресу: Зробіть свій власний м'яч для зниження стресу, наповнивши тканину, пластикові пакети або повітряні кулі сухим просом або рисом). Стисніть м'яч, коли відчуєте стрес, щоб зняти м'язову напругу.
Вправи на позитивну уяву:
  • Намагайтеся разом уявити безпечний простір, який би він не був. Нехай ваша дитина скаже, що вона бачить і відчуває у цьому місці.
  • Нагадайте дитині про позитивний минулий досвід, сім'ю та друзів.
За можливістю:
  • Намагайтеся задовольнити основні потреби (їжа, воду, одяг, підгузки, туалет).
  • Спробуйте встановити порядок дня. Щоденний розпорядок забезпечує стабільність та впевненість у тому, що хоча б щось постійне і під контролем.
  • Уникайте показувати дітям графічні або звукові подробиці: у реальному житті, по телевізору, по радіо або по телефону.
  • Намагайтеся не налаштовувати дитину на певні почуття. Деякі можуть бути дуже стриманими і тихими під час нападів, інші можуть гніватися.
  • Визнавайте та приймайтеїх почуття.
Рекомендації щодо тілесної безпеки:
  • Покажіть дитині, як потрібно вкриватися, якщо поруч відбувається вибух: ляжте на живіт, закрийте вуха і злегка відкрийте рот.
  • Якщо бомбосховища немає, краще знаходитись біля сходів будівлі та триматися подалі від вікон.
  • Нагадайте дитині, щоб вона не чіпала незнайомі предмети або руїни після вибуху, щоб уникнути контакту з вибухівкою.
  • Потренуйтеся разом з дитиною: Що робити, коли відбувається активне бомбардування? Що робити після? Якщо є бомбосховища, тренуйтеся як добігти до бомбосховища. Створивши звичну реакцію у разі бомбардування, можна значно зменшити стрес і дати вашій дитині деяке відчуття контролю.
  • Заведіть сумку на випадок, якщо потрібно терміново бігти з основними речами, які ви можете взяти з собою, коли будете рухатися в бомбосховище або підвал. Покладіть у сумку кілька невеликих іграшок, а також їжу, воду, підгузки, запасний одяг, телефон, документи, тощо.

Кун Севенантс, Доктор психологічних наук.
ksevenants@unicef.org


Рекомендації для батьків

1. Дитині важче справлятися з тяжкими переживаннями, ніж дорослому, і це може негативно вплинути на її психічне і психологічне здоров’я.

2. Слід бути уважними до психологічного стану дітей, помічати ознаки неблагополуччя та надавати дітям необхідну підтримку. Діти чекають підтримки в першу чергу від батьків та близьких людей.

3. Важливо серйозно ставитися до проблем дитини, які вони вважають важливими та значущими, навіть коли вони здаються дорослим несерйозними.

4. Дитина може не розповідати про свої почуття близьким людям, бо не хоче їх засмучувати. Іноді діти не можуть розповісти про те, що їх турбує, оскільки їм самим це не цілком зрозуміло.

5. Проблеми, переживання і внутрішні конфлікти дитини можуть проявлятися у вигляді:

  • проблем у школі: погіршення успішності і поведінки, втрата інтересу до навчання;
  • конфліктів у сім’ї: часті сварки та розбіжності між дитиною і батьками, братами і сестрами;
  • труднощів у спілкуванні: замкнутість, невміння знаходити спільну мову з однолітками, агресивна чи зухвала поведінка;
  • душевних страждань: часті сльози, пригніченість, несподівані зміни настрою без видимих причин, дратівливість, образливість, численні страхи, кошмарні сни;
  • проблем зі здоров’ям: розлад сну або апетиту, болі в животі, головні болі, заїкання, енурез, нервовий тик.

6. Необхідно пам’ятати, що важкі спогади можуть залишатися з дітьми до тих пір, поки горе не буде пережите й розділене з близькими людьми. Не слід робити вигляд, що нічого не трапилося. Потрібно уважно вислуховувати дітей, і тоді вони отримають можливість висловити те, що їх мучить і турбує; намагатися відповідати на запитання дітей, що стосуються їх тривожних та важких спогадів.

7. На новому місці проживання важливо створити звичне для дитини середовище, використовуючи предмети, що були привезені з місця проживання. Необхідно максимально відновити ті умови, щоденний розклад, які були в дитини до переїзду.

8. Якщо дитина пережила втрату близької людини – важливо поділитися своїми спогадами про померлого і дати можливість висловитися й дитині.

9. Важливо допомагати дитині створити «коло друзів», з увагою ставитися до нових друзів дитини, дозволяти їй бувати в них удома або запрошувати їх до себе.

10. Психологічна травма може мати важкі наслідки, тому слід з увагою відноситись до будь-яких слів дітей про небажання жити. Навіть, якщо це виглядає як істерика, шантаж, звичайне перебільшення – такі фрази можуть виявитися завуальованим «криком» про допомогу дитини, яка має суіцидальні думки.

11. Через стрес, викликаний новою обстановкою, діти можуть учитися не так добре, як раніше. Не слід карати дитину занадто строго за погані оцінки: навряд чи в неї є можливість зараз учитися краще. Навпаки, необхідно цікавитися навчанням, заняттями дітей: розпитувати про школу, допомагати виконувати домашні завдання, заохочувати додаткові заняття. Важливо підтримувати контакт з адміністрацією школи, пояснювати вчителям ситуацію, у якій знаходиться ваша сім’я, радитися з ними.

12. Дитині необхідна впевненість, що вона поступово впорається з труднощами. Тому слід хвалити дитину навіть за невеликі досягнення, та не загострювати уваги на її невдачах.


Джерело: СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА ТА ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА СІМ’ЯМ З ДІТЬМИ В ПЕРІОД ВІЙСЬКОВОГО КОНФЛІКТУ
навчально-методичний посібник


Турбота про мозок і ментальні ресурси


З дитинства нас вчать піклуватися про фізичне здоров’я. На жаль, мало розповідають, як берегти ресурси нервової системи. Але хіба хто скаже, що мозок є менш важливим, аніж м’язи?


Спробуй додати в життя ці прості звички. Вони допоможуть поповнювати ментальні ресурси:

  • Намагайся достатньо спати. Не забувай провітрювати кімнату перед сном.

  • Не читай новин зранку й перед сном. Хоча б спробуй.

  • Переглянь свій інформаційний раціон і викинь із нього контент, що не несе користі, а навпаки — шкодить самопочуттю.

  • Уникай переїдання. Не «заїдай» стрес фаст-фудом чи солодким.

  • Спробуй відмовитися від алкоголю та нікотину. Бо згодом вони додають тобі ще більше суму. Також з’являються проблеми зі сном.

  • Фізична активність корисна не тільки для м’язів. Вона чудово розвантажує голову.

  • Частіше гуляй.

  • Роби собі теплі ванни чи душі.

  • Якщо в тебе немає творчого хобі, спробуй знайти щось для себе: малювання, музика, танці... Спитай свою внутрішню дитину, чого їй не вистачає.

  • Складай «меню» активностей на тиждень і місяць; не забувай додавати туди те, що походить із твоїх цінностей.

  • Не соромся ділитися з близькою людиною своїми відчуттями, щоб негатив не накопичувався всередині.

Більше рекомендацій є в «Аптечці швидкої психологічної допомоги» (shorturl.at/bGKS2), створеної у межах Всеукраїнської програми ментального здоров‘я «Ти як?» за ініціативою Олени Зеленської


Аптечка психологічної самодопомоги. Ти як?

Знайти рівновагу: корисні навички у стресових та травматичних ситуаціях, а також після них


/Files/images/psiholog/Панічна атака.jpg


Як вберегти людину з аутизмом від сенсорного перевантаження

У кожної людини з розладом аутистичного спектра (РАС) свої особливості балансу сенсорної системи, тому універсальних рекомендацій тут немає. Якщо це близька людина, ви точно знаєте, які гіпер- або гіпочутливості їй притаманні. Враховуйте, що під час постійного стресу вони гіпертрофуються, тому щодня, а краще й декілька разів на день потрібно працювати над їх балансуванням. Спортивні руханки, присідання, віджимання допоможуть людині з РАС краще відчувати власне тіло та знижувати рівень пропріоцептивного стресу. Важливий масаж – прожмакування і помірний тиск на всі частини тіла руками, легка розтяжка спини, рук і ніг, масаж голови пальцями – все те, що дозволить усвідомити себе фізично у просторі. Якщо є нагода, наповніть ранець людини чимось важким і попросіть її ходити з ним хоча б годину на день. Допоміжним буде також вузький одяг. Варто індивідуально працювати з особливостями кожної окремої людини з РАС. Комусь потрібні шумопоглинаючі навушники, а комусь навпаки – увімкнена музика, улюблені речі, кольори, їжа (за можливості), окуляри, обтяжувальні жилети. В укриття обов’язково беріть з собою ліхтарик і ковдру або великий шарф, щоб людина могла закритися в «халабуду» від натовпу навколо. Покажіть соціальну історію або віршовану розповідь з піктограмами.

* Рекомендації Анастасії Степули, експертки з особливостей комунікації з людьми, що мають нейровідмінності


/Files/images/psiholog/Сім завдань для психічного здоров\'я .jpg

/Files/images/psiholog/1.jpg

/Files/images/psiholog/2.jpg

/Files/images/psiholog/3.jpg

/Files/images/psiholog/4.jpg

/Files/images/psiholog/5.jpg

/Files/images/psiholog/6.jpg

/Files/images/psiholog/7.jpg

Дитячий психолог
https://m.facebook.com/story.php?


Діти та сучасні дивайси

Ще у 2017 році ЮНІСЕФ опублікував огляд, в якому йдеться про те, що певна кількість часу за екранами телевізору, планшетів чи інших ґаджетів може мати користь для інтелектуального розвитку дитини, але зловживання ними призводить до суттєвих негативних наслідків.

Є низка досліджень, результати яких кажуть, що зловживання девайсами дітьми призводить до поведінкових розладів, залежності, яка провокує агресивну поведінку при забороні користуватися телефоном чи планшетом; зниженню рівня концентрації уваги та розладів сну.

Скільки часу можуть проводити діти різного віку за електронними девайсами

1. Встановіть чіткі правила для дитини щодо кількості часу, проведеного зі смартфоном чи планшетом. В багатьох розвинених країнах світу лікарі, психологи та науковці не рекомендують використовувати будь-які екрани у віці до двох років, адже вони не несуть жодної користі для дитини.

2. Дітям від двох до п’яти років не рекомендується проводити більш ніж однієї години на день за екранами для розваги, а дітям від 5 до 14 років – не більше двох годин. Головна небезпека полягає саме в розважальних програмах та іграх, а не у використанні гаджетів для освітніх цілей.

3. Організовуйте дітям дні без телевізорів та інших приладів.

4. Не вмикайте телевізор як фон під час ігри з дитиною або вживання їжі. Дитина постійно відволікається та швидко втомлюється від необхідності перемикати увагу на різні речі.

5. Постійно робіть перерви. Дітям до 10 років радять відкладати телефон чи планшет на годину після 40 хвилин використання.

6. Перетворіть пасивний перегляд на активну гру з іграшками. Задавайте дитині питання та спілкуйтеся з дитиною в процесі гри на планшеті.

7. Будьте прикладом. За столом відкладайте телефон та планшет та насолоджуйтеся спілкуванням. Граючи з дитиною, будьте активним учасником гри, а не спостерігачем з телефоном.

Щастя у чотири руки
https://zags.org.ua/


Як додати гарних емоцій у повсякденне життя: поради для дорослих та дітей

Восени та взимку наш настрій може змінюватися: світловий день коротшає, кольорів довкола стає менше, а відтак ми більше схильні сумувати й втомлюватися. Наразі важливо підживлюватися радістю – чимось позитивним, що дає нам енергію. Під час війни радість може здаватися недоречною, та вона сьогодні потрібна найбільше.

Як пишуть психологи та експерти проєкту “Ти як?”, нас можуть підживлювати фізична активність, спілкування з приємними людьми, смачна їжа з яскравими спеціями, дозвілля (хобі, перегляд фільмів, музика, книги тощо). Позитивні емоції допомагають легше пережити стрес і не занепасти духом.

Дитині радість і гра необхідні для розвитку та відчуття безпеки. Додайте у ваші взаємини позитивних емоцій – усміхайтеся, жартуйте, бавтеся, вигадуйте смішні ігри, не соромтеся додавати кумедні звуки чи рухи до ваших щоденних занять.

Якщо ви виховуєте підлітка, враховуйте, що у цьому віці діти реагують не на сенс сказаного, а насамперед на його форму. Тому важливо, щоб жарти не були образливими та не знецінювали дитину.

Також отримати позитивні емоції допоможуть нові сімейні традиції, ігри.

Зверніть увагу: якщо пригнічений стан триває понад 2-3 тижні й не має покращення, варто звернутися до психолога.


Щастя у чотири руки
https://zags.org.ua/


Як говорити з дітьми про кіборгів?
Пам'ятка для батьків.

Як війна впливає на психіку людини?

Як допомогти дитині пережити втрату.
Путівник для батьків.


/Files/images/psiholog/Що потрібно дитині, щоб відчувати емоційну стабільність.jpg

Дитячий психолог
https://m.facebook.com/story.php?


/Files/images/psiholog/дихальні вправи 1.jpg

/Files/images/psiholog/дихальні вправи 2.jpg

/Files/images/psiholog/дихальні вправи 3.jpg

/Files/images/psiholog/дихальні вправи 4.jpg

Дитячий психолог
https://m.facebook.com/story.php?


Лялька – це іграшка, з якою грають
«в життя»


Вона вчить відтворювати стереотипи жіночої поведінки: догляд за дитиною, її годування, вкладання спати і інші дії, які в звичайному житті спрямовані на самого малюка. В іграх з ляльками відпрацьовуються і моральні моделі поведінки: ляльки ввічливо знайомляться один з одним або б’ються, ляльку може бути шкода, вона може погано себе поводити і т.ін.


До того ж гра в ляльки – найефективніший засіб психологічної підтримки для дітей. Разом з лялькою малюк проживає свої радощі й прикрощі, сварки і образи, програє ситуації і змінює їх фінал на позитивний. Це дозволяє їй програти тривожність і знайти душевну рівновагу.


КОЛИ І ЯКІ ЛЯЛЬКИ КУПУВАТИ ДИТИНІ?

У віці до року дитина ще не вміє гратися в ляльки, тому кращою «лялькою» для неї стають батьки. Участь дорослих у дитячих іграх – обов’язкова, адже гратися просто так, без допомоги батьків, малюк не навчиться.

У рік вже можна купити малюкові першого простенького пупса. Але до двох років діти ляльок не виділяють серед інших іграшок. Її кидають, тримають за волосся чи за ногу.

У 3-4 роки дитина вже починає усвідомлювати, що лялька – іграшка особлива. Дівчинка з особливим захопленням сповиває і купає своїх «дітей» (пупсів) або одягає великих ляльок-красунь.

До 5-ти років дитина починає себе ідентифікувати з лялькою, мріяти про неї, любити деяких ляльок більше, ніж інших. Старший дошкільний вік з його більш складними рольовими іграми вимагає вже вдосконалених ляльок. Рольові ігри в дочки-матері граються з особливим захопленням. Підійдуть «складні» пупси, які багато вміють: їх годують, поять, змінюють їм памперси, саджають на горщик і т.п. Постарайтеся тільки, щоб лялька з такими майже дитячими функціями все ж таки не була напхана електронікою, не нагадувала вимогливого вихованця-тамагочі або справжню дитину, що реагує на кожен рух своєї маленької «мами». Інакше і до неврозу недалеко.


ЧИ МОЖЕ ХЛОПЧИК ГРАТИСЯ ЛЯЛЬКАМИ?

Не просто може, дуже бажано, щоб він грався ними, не зустрічаючи негативної реакції батьків. На жаль, зацікавившись «дівчачою іграшкою», малюк чоловічої статі дуже швидко розуміє, що дорослим це не дуже подобається – і повністю переключається на пістолети, машинки і конструктори. Але, ляльки потрібні і хлопчикам, і дівчаткам буквально з дитинства. Спочатку – неваляшки і матрьошки, потім пупси, про яких треба дбати, попутно освоюючи навички одягання, виробляючи ритуали годування і укладання спати.

Хлопчики у віці трохи більше року проявляють такий же інтерес до ляльок, як і до їх «транспортних засобів» – візочків. Потім, в 2-3 роки, настає ера сюжетних ігор, і в коробці з іграшками повинні з’явитися невеликі лялечки, бажано – сім’я. Добре, якщо вони рухливі і різностатеві. У 4-5 років настає черга рольових ляльок – солдатиків, пожежних і т.ін. Бажано, щоб ляльки хлопчиків і виглядали як хлопчики, і були зовні близькі йому за віком. Адже лялька – це показник потреб дитини, за допомогою якого він вчиться спілкуватися, розуміти себе та інших.

На відміну від дівчаток, хлопчикам не потрібен великий набір посуду та аксесуарів для ляльок. Мінімальний набір посуду та меблів хлопчикові буде набагато цікавіше урізноманітнити за допомогою конструкторів або кубиків.


ЧИ КОРИСНІ ДЛЯ ДІТЕЙ РІЗНОМАНІТНІ МОНСТРИ?

Вважається, що в іграх з людиноподібними монстрами діти справляються з природними страхами. Також «страховиська», традиційно виконують функції негативних героїв, допомагають виплеснути малюкові природну агресію і накопичений негатив. Але іноді фантазія виробників зашкалює, і з’являються такі чудовиська, на які і батькам дивитися страшно. Будь-яка лялька (від пупса до солдатика і людиноподібного зомбі) – це образ людини. Малюк мимоволі ототожнює себе зі своєю іграшкою, створює власні уявлення про світ людей. Картина реального світу може похитнутися, якщо малюк намагається населити його людьми-павуками або супергероями-кажанами.

Втім, шкідливими для психіки дитини можуть виявитися не тільки інопланетяни, вампіри та інші монстри, а й звичайні, на перший погляд нешкідливі пупси з непотрібними анатомічними подробицями або ляльки з порушеними пропорціями тіла. Треба ще враховувати і вік дитини: лялька, яка хороша для допитливого школяра (наприклад, «вагітна лялька» з розбірним животом і дитиною всередині) може завдати психологічної травми дитині молодшого віку. А взагалі, про те, хороша чи погана лялька, говорить іноді вираз її очей. У хорошої дитячої іграшки очі не можуть бути злими.


ЯКА ЛЯЛЬКА БЕЗПЕЧНА ДЛЯ ДИТИНИ?

Психологічний аспект передбачає, що емоції, викликані ляльками, повинні бути позитивними. З точки зору педагогіки, важливо, чому лялька навчить і які якості розвине в малюка. Естетичний момент теж вагомий, іграшка повинна відповідати певному ідеалу краси. Крім того, кожна іграшка – і лялька не виняток – повинна відповідати віку дитини.


ЧИ СВАРИТИ ДИТИНУ, ЯКЩО ВОНА ЗЛАМАЛА ЛЯЛЬКУ?

Для дошкільнят природний етап розвитку пізнання – цікавість, як влаштована іграшка, як вона працює. Але така модель поведінки більше властива хлопчикам і тільки стосовно неживих предметів, наприклад, машинок. Дівчата ж можуть розмалювати ляльку, постригти їй волосся, але ніколи не полізуть всередину: для них це дуже страшне видовище, і якщо з лялькою трапляється «нещастя» (випало око, відірвалася рука або нога, відклеїлися вії) – це викликає зазвичай море сліз і запам’ятовується на все життя. У тому числі і тому, що, як уже говорилося, дитина ототожнює себе зі своєю лялькою, і слова «ляльці боляче» для неї не порожній звук. Так що якщо п’ятирічка випадково зламала свою улюблену «подружку», не сваріть її – дівчинка потребує розради.


Автор: Назаревич Вікторія


ЯК ЗАСПОКОЇТИСЬ і контролювати стрес?


Тіло людини – це розумна саморегульована система, яка може підтримувати більш-менш стабільний стан під натиском зовнішніх подразників. Коли людина відчуває виклик і загрозу, нервова система реагує викидом гормонів, які готують тіло до екстрених дій.


Існує еустрес ("хороший" стрес, який мобілізує організм та допомагає вижити в небезпечній ситуації) та дистрес ("поганий" тривалий стрес, який виснажує організм і зриває механізми адаптації).
Щоб контролювати рівень "поганого стресу", можна скористатися такими методиками:


Таємний таппінг

• Робочою областю для цієї вправи є останні фаланги пальців на правій та лівій руках.

• По черзі натискайте на подушечки кожного пальця, поки не відчуєте, що заспокоїлися.

Натискаючи великим пальцем на фаланги, ми стимулюємо нервові закінчення.
Ці імпульси пригнічують активність амигдали (мигдалеподібного тіла) – мозкового центру, який відповідає за тривожність.


Метелик

• Схрестіть долоні, зачепившись великими пальцями – це нагадуватиме метелика.

• Прикладіть долоні до грудей та по черзі легенько й ритмічно пристукуйте по ключиці.

• Через внутрішні вібрації ви будете чути звуки, як гучне серцебиття – це заспокоюватиме вас.

• Продовжуйте цю вправу, поки не відчуєте, що дихання вирівнялося.

Під час цієї вправи відбувається взаємодія на виходи черепних нервів, які отримують перехресні сигнали.
Амигдала зменшує свою активність, префронтальна зона активується, мозок переходить в більш адаптивний режим.


Протитривожне дихання

Ця техніка – з групи дихальних вправ. Для її виконання вам знадобиться будь-який квадратний чи прямокутний предмет, який ви бачите перед собою (двері, стіна, будинок тощо).

• Супроводжуйте поглядом з першого кута до другого (на рахунок "1"), з другого до третього (на рахунок "2"), з третього до четвертого (на рахунок "3"), з четвертого назад до першого (на рахунок "4") – і так по колу.

• На рахунок "1" почніть вдих, продовжуйте вдихати повітря через ніс до рахунку "4".

• Потім знову на рахунок "1" почніть видихати до "4".

За рахунок штучного уповільнення вашого дихання мозок зрозуміє, що ви у безпеці і зараз можна розслабитися.
Цю вправу варто робити під час сильної тривоги.
При помірній тривозі її варто робити 2-3 рази на день – протитривожний захист виникає завдяки накопичувальному ефекту.


Безпечне місце

• Заплющіть очі та детально уявіть собі безпечне місце, де вам буде комфортно і затишно.

• Спробуйте почути звуки, які лунають звідти, запахи тощо.

Ця вправа на уяву дозволяє відволіктися від того, що відбувається зараз.
Однак її можна виконувати тільки тоді, коли ви перебуваєте у відносній безпеці, адже вам необхідно буде заплющити очі та максимально відволіктися від усього, що відбувається навколо вас.
Тому завчасно переконайтеся, що поруч є людина, якій ви можете довіряти.


Сканування тіла

• Зосередьтеся на кожній клітинці свого тіла, починаючи від маківки і до п’ят.

• Заплющіть очі, завчасно переконавшись у власній безпеці.

• Спробуйте відчути своє чоло, очі, ніс, губи, підборіддя, шию.

• Відчуйте свої плечі та сильні руки, спостерігайте за тим, як ваші легені самостійно дихають і ваша грудна клітка піднімається та опускається.

• Продовжуйте так до самого низу.

Ця техніка спрямована на розвиток стійкої та гнучкої уваги.
Ви навчитеся спрямовувати увагу на те, що відбувається у цей момент в тілі, органах чуттів та в думках.


Прогресивна м’язова релаксація

Ця техніка спрямована на роботу м’язів. Її краще виконувати наодинці у спокійному місці, або перед сном.
Коли у крові багато стресових гормонів, то вегетативна система вмикається і починає їх переробляти.
М’язи також залучені в цей процес, тому часом у нас болить спина, затискає шию, з’являється відчуття дискомфорту.


Отже:

• Напружте всі м’язи та протримайте цей стан якомога довше, а потім різко розслабте все тіло.

• За інерцією м’язи розслаблятимуться ще більше.

Усі ці техніки можуть допомогти вам зменшити стрес у конкретний момент.


©МПАПМ


/Files/images/psiholog/регрес 1.jpg

/Files/images/psiholog/регрес 2.jpg

/Files/images/psiholog/регрес 3.jpg

/Files/images/psiholog/регрес 4.jpg


/Files/images/psiholog/війна і сон 1.jpg

/Files/images/psiholog/війна і сон 2.jpg

/Files/images/psiholog/війна і сон 3.jpg

/Files/images/psiholog/війна і сон 4.jpg

/Files/images/psiholog/війна і сон 5.jpg


Як допомогти дитині подолати образу?


Всі ми вміємо ображатися на оточуючих і часом робимо це через незначні причини. Але якщо дорослі особистості намагаються виправити ситуацію, вже маючи за плечима життєвий досвід, то з дітьми складніше. Багато з них настільки занурюються в образу, що навмисно руйнують тісні зв'язки з дорогими людьми, намагаються заподіяти їм біль, хоча самі від цього сильно страждають. А останнє негативно позначається на психоемоційному стані і призводить до розвитку різних захворювань.


Причини підвищеної уразливості.

Кожне відхилення від норми має під собою підставу, тому не можна образливість дитини списувати на прості особливості характеру. Як правило, вона так реагує, якщо:

* Батьки та інші люди не приймають її такою, якою вона є. Наприклад, критикують її вразливість, дивляться зверхньо, ​​насміхаються. Як не сумно, але цькування дитини навіть в самому близькому колі - не рідкість у наш час.


* Її знищують гіперопікою. Тотальний контроль ніколи не призводить до позитивного результату, що показують численні дослідження і спостереження. Дівчатка і хлопчики, задавлені авторитетом батьків, перестають вірити в себе, відчувати свої справжні бажання. Тому в стресових ситуаціях вони не шукають виходу, а просто ображаються.


* Дитина недоотримує любові. У цьому випадку теж все починається з сім'ї, в якій вона виховується. Підростаючому поколінню важливо, щоб їх хвалили, заохочували, підтримували (в розумних межах). Але коли діти з раннього віку залишаються самі з собою, то вони починають ненавидіти весь світ.


Як можуть допомогти батьки.

Щоб виправити поведінку дитини, потрібно:


1. Переглянути свою власну - це істина, яку слід взяти на замітку кожному з батьків. Адже підростаючі дівчатка і хлопчики копіюють тих, хто їх виховує. Іншими словами, хтось в родині може подавати дитині негативний приклад, і з цим потрібно боротися.


2. Розмова. Слова типу «на ображених воду возять» проблему вирішити не допоможуть. Мало того, дитина може затаїти образу, а потім помститися самим підлим способом. Якщо дитина ображена і не йде на контакт, варто без претензій і умовлянь поговорити з нею, виявити причину такого ставлення. Дорослі в постійній метушні та турботах часом не помічають, як ранять гострим словом чи ділом, тому не завжди сприймають дитячу образу адекватно.


Спокійна розмова дозволить пролити світло на всі неясності, виговоритися дитині, звільнитися від поганих емоцій.

Якщо син або дочка ображаються на інших дітей, потрібно порадити їм, як діяти в ситуаціях, що провокують цю саму образу.

Наприклад, уникати спілкування з задиракою у дворі, прощати від серця, якщо друзі та однокласники вибачаються, самому бути прикладом для інших.


В особливо складних випадках рекомендується звертатися за допомогою до психологів, оскільки причини надмірної уразливості не завжди лежать на поверхні. А якщо в них не розібратися і не усунути, всі інші зусилля будуть марні.


Майбутнє ваших дітей у ваших руках!

Юлія Таланцева


/Files/images/psiholog/9 правил 1 .jpg

/Files/images/psiholog/9 правил 2 .jpg

/Files/images/psiholog/9 правил 3 .jpg

/Files/images/psiholog/9 правил 4 .jpg

/Files/images/psiholog/9 правил 5 .jpg

/Files/images/psiholog/9 правил 6 .jpg

/Files/images/psiholog/9 правил 7 .jpg

/Files/images/psiholog/9 правил 8 .jpg

/Files/images/psiholog/9 правил 9 .jpg

/Files/images/psiholog/9 правил 10 .jpg


ІГРИ І ВПРАВИ НА РОЗВИТОК ЕМПАТІЇ ...


"Сніжний ком"

Мета: дозволяє дітям швидше запам'ятати імена один одного, встановити контакт.

Хід гри: Перший учасник (наприклад, зліва від ведучого) називає своє ім'я. Наступний повторює його, потім називає своє. І так по колу. Вправа закінчується, коли перший учасник назве по іменах всю групу.


«Ласкаве ім'я»

Мета: вправа так само дозволяє дітям запам'ятати імена один одного, сприяє створенню комфортної обстановки для кожного учасника.

Інструкція: «Згадайте, як вас ласкаво кличуть вдома. Ми будемо кидати один одному м'ячик. І той, до кого м'ячик потрапить, називає одне або кілька своїх ласкавих імен. Крім того, важливо запам'ятати, хто кожному з вас кинув м'ячик. Коли всі діти назвуть свої ласкаві імена, м'ячик піде у зворотний бік. Тепер потрібно постаратися не переплутати і кинути м'яч тому, хто в перший раз кинув його вам, а крім того, вимовити його ласкаве ім'я ».


«Опиши друга»

Мета: розвиток спостережливості і вміння описувати зовнішні деталі.

Хід гри: вправа виконується в парах (одночасно всіма учасниками). Діти стоять спиною один до одного і по черзі описують зачіску, одяг і обличчя свого партнера. Потім опис порівнюється з оригіналом і робиться висновок про те, наскільки дитина точна.


"Мій настрій"

Мета: розвиток вміння описувати свій настрій, розпізнавати настрій інших, стимулювання емпатії.

Хід гри: Дітям пропонується розповісти іншим про свій настрій: його можна намалювати, можна порівняти з будь-яким кольором, тваринами, фізичним станом, показати його в русі. Все залежить від фантазії і бажання дитини.


«Тиха розмова»

Мета: формування вміння передавати певний смисловий зміст невербальним способом.

Хід гри: Учасники сідають в коло. Завдання - невербально сказати задану фразу партнеру (яку дорослий попередньо шепнув дитині на вушко). Кожен по черзі виконує завдання без слів. Решта спостерігають і визначають «загадану» фразу.


/Files/images/psiholog/навчальна поведінка 1.jpg

/Files/images/psiholog/навчальна поведінка 2.jpg

/Files/images/psiholog/навчальна поведінка 3.jpg

/Files/images/psiholog/навчальна поведінка 4.jpg

/Files/images/psiholog/навчальна поведінка 5.jpg


Навіщо дітям кордони.


Проблеми, що виникають через відсутність кордонів:

- Нездатність сказати «ні» людям, яким нічого не варто образити іншого, і покласти край їх образливій поведінці.

- Власні згубні звички. Невміння приймати відмову від інших і поважати встановлені ними рамки.

- Нездатність заради досягнення певних цілей і завдань перемогти в собі бажання потурати власним примхам.

- Прагнення мати справу з безвідповідальними або здатними образити іншу людину людьми, намагаючись при цьому «вплинути» на них.

- Бажання взяти на себе відповідальність за життя інших.

- Здатність легко виявитися об'єктом маніпулювання або «іграшкою» в чужих руках.

- Невміння зближуватися і налагоджувати близькі відносини з іншими людьми.

- Нездатність бути щирим з близькими.

- Нездатність відстоювати свою думку і продуктивно вирішувати виникаючі конфлікти.

- Прагнення грати роль жертви, замість того щоб ставити перед собою конкретні цілі і відчувати себе господарем свого життя.

- Схильність до шкідливих звичок і нав'язливих станів. Неорганізованість і невміння довести розпочату справу до кінця.


Якості особистості, що формуються при наявності кордонів

- Чітке відчуття того, хто вони такі.

- Уявлення про те, за що вони відповідають.

- Здатність самим робити вибір.

- Розуміння того, що якщо зроблений правильний вибір, то все складеться добре, а якщо неправильний, то їм доведеться зустрітися з наслідками.

- Можливість пізнати справжню любов - любов, засновану на волі.

Якщо ви хочете дізнатися принципи і правила формування особистісних кордонів у дітей читайте книгу Г. Клауд, Д. Таунсенд «Діти: кордони, кордони». Деякі витяги пропоную вашій увазі.


Діти потребують батьків, які стануть їх зовнішніми кордонами, будуть їх поправляти, обмежувати, дотримуватися причинно-наслідкових зв'язків до тих пір, поки їх зовнішні кордони не перетворяться у внутрішні.


Межі, або їх ще називають рамки, це ті непорушні правила, підвалини які допомагають кожному з нас відчувати свою цілісність, впевненість в собі і інших. Це чітке уявлення про те, що можна і чого не можна допускати в ставленні до себе і інших людей; ясне бачення того, де «я починаюся і де закінчуюся».


Дитині необхідно відчувати межі дозволеного, вона спирається на схвалення або осуд, як на стіни.


Одне з основних призначень батьків - навчити дітей бути відповідальними за свою особистість, здоров'я, успішність, щастя.

Іванова Вікторія
Дитячий психолог https://www.facebook.com/dytyachyjpsyholog


/Files/images/psiholog/як підтримати людину 1.jpg

/Files/images/psiholog/як підтримати людину 2.jpg

/Files/images/psiholog/як підтримати людину 3.jpg

/Files/images/psiholog/як підтримати людину 4.jpg

/Files/images/psiholog/як підтримати людину 5.jpg

/Files/images/psiholog/як підтримати людину 6.jpg

/Files/images/psiholog/як підтримати людину 7.jpg

/Files/images/psiholog/як підтримати людину 8.jpg

/Files/images/psiholog/як підтримати людину 9.jpg

/Files/images/psiholog/як підтримати людину 10.jpg

Дитячий психолог
https://www.facebook.com/dytyachyjpsyholog


Навчальний календарик розвитку критичного мислення.
Робочий зошит для дітей старшого дошкільного віку (5-6 років).


Вплив сім'ї на розвиток особистості дитини

Найважливішим для психічного здоров'я дитини є психологічний клімат у родині, ставлення до дитини в сім'ї.

Як же правильно виховати дитину, щоб вона максимально засвоїла право називатися людиною? Зрозуміло, що у кожній сім'ї існують свої традиції, принципи, норми та правила. Але, мабуть, немає сім’ї, в якій батьки не хотіли б бачити свою дитину доброю, чесною, доброзичливою, справедливою, ввічливою і т.д.

Не існує готових рецептів та моделей виховання, які можна було б, не змінюючи, «застосувати» до своєї дитини.

Рекомендації щодо виховання

1. Виявляйте свою любов до дитини, дайте їй зрозуміти, що ви любите її завжди, за будь-яких обставин. Але слідкуйте за тим, щоб ваша любов не перетворилась на вседозволеність, установіть чіткі межі дозволеного і завжди неухильно дотримуйтесь встановлених заборон і дозволів.

2. Повірте у неповторність та оригінальність вашої дитини, у те що вона унікальна, єдина така у світі. Вона не може бути чиєюсь копією , зокрема вашою. Тому не варто вимагати від дитини повторення ваших досягнень, наслідування ваших здібностей і талантів. Дайте право своїй дитині прожити власне життя і досягти своїх результатів.

3. Приймайте дитину такою, якою вона є, зі всіма своїми вадами та чеснотами. Підкреслюйте її сильні сторони, але її вчинки оцінюйте об’єктивно. Оцінюйте не саму дитину , а тільки її вчинок. Частіше хваліть дитину за її досягнення, порівнюйте їх з попередніми досягненнями інших дітей.

4. Ніколи не погрожуйте дитині, просто розкажіть їй , що ви змушені будете зробити в тому разі , якщо вона обере небажаний для неї і для оточення спосіб поведінки. Завжди дотримуйтесь цього рішення , якщо ви вже його прийняли.( Каяття.)

5. Дотримуйтесь єдності вимог у сім’ї, інакше дитина навчиться пристосовуватись і обманювати.

6. Ніколи не з’ясовуйте стосунків у присутності дитини. Виникнення дитячих неврозів має тісний зв'язок із негативною дією сварок у присутності дітей. Не маніпулюйте дитиною у власних інтересах, особливо коли вона це бачить і чує.

7. Чітко встановіть права і обов’язки дитини у сім’ї., покажіть їй , що вона рівноправний член родини і також має право брати участь у сімейній раді.

8. Не соромтесь визнати перед дитиною свою помилку чи неправоту, попросити у неї вибачення. Покажіть їй , що ідеальних людей не буває і ви теж можете помилятись.

9. У спілкуванні уникайте наказових форм.

10. У конфліктній ситуації уникайте – « ти висловлювань», замініть їх « я – висловлюваннями».

11.Уникайте абстрактних висловлювань, що не описують конкретної ситуації:

- Скільки разів тобі казати!

- Ти знову…

- Коли ж ти навчишся?

- Ти все робиш не так!

12. Ніколи не займайтесь цілеспрямованим словесним вихованням. Краще покажіть дитині гідний приклад. Адже дитини на підсвідомому рівні засвоює і копіює ваші правила поведінки і моральні норми. Дитина – ваше дзеркало.

13.Демонструйте оптимізм. Виражайте впевненість у хорошому результаті, у можливостях дитини - цим ви укріплюєте віру дитини в себе, сприяєте її позитивному ставленню до світу і оточення, зміцнюючи її психічне здоров’я.


/Files/images/psiholog/Ігри на розслаблення 1.jpg

/Files/images/psiholog/Ігри на розслаблення 2.jpg

/Files/images/psiholog/Ігри на розслаблення 3.jpg

/Files/images/psiholog/Ігри на розслаблення 4.jpg

/Files/images/psiholog/Ігри на розслаблення 5.jpg

/Files/images/psiholog/Ігри на розслаблення 6.jpg

/Files/images/psiholog/Ігри на розслаблення 7.jpg

/Files/images/psiholog/Ігри на розслаблення 8.jpg

/Files/images/psiholog/Ігри на розслаблення 9.jpg

/Files/images/psiholog/Ігри на розслаблення 10.jpg

/Files/images/psiholog/Ігри на розслаблення 11.jpg

/Files/images/psiholog/Ігри на розслаблення 12.jpg

/Files/images/psiholog/Ігри на розслаблення 13.jpg


Вправи, що спрямовані на розрядку гніву й агресії у дитини

Жахливо-чудовий малюнок

Дитині пропонується намалювати «жахливий малюнок», після цього малюнок передається психологу і той робить з нього «прекрасний» і передає знову дитині. Так малюнок проходить кілька кіл. На якомусь етапі, можна помінятися і вже дитина буде робити з «жахливого» чудовий малюнок.


Вибиваємо пил

Дитині видається «подушка», яку вона повинна ретельно бити руками вибиваючи з неї пил.


Дитячий футбол

Замість м'яча - подушка. Гравці розбиваються на дві команди. Кількість гравців від 2-х осіб. Суддя - обов'язково дорослий. Грати можна руками і ногами, подушку можна штовхати, кидати, віднімати. Головна мета - забити в ворота гол


«Крик»

Дитина робить глибокий вдих, прикриває обличчя подушкою і починає кричати. Повторити крик кілька разів, поки не настане відчуття спустошення

Це так само успішно виконується зі стаканчиком або мішечком, які «призначені» для криків.

Дитина повинна взяти стаканчик або мішечок і прокричати в них все що накопичилося


«Малюємо почуття»

Дитина малює емоцію, що підходить під її настрій кольором. Це можуть бути «каляки-маляки», лінії або цілі картини. Після виконання малюнка, дитині пропонується зробити з малюнком все що хочеться. Зазвичай, діти хочуть його або порвати, або викинути


Реагування на гнів через рух

Попросіть дитину встати в довільну позу (або сісти). Потім попросіть подумати про ту ситуацію (людину), яка викликає у неї найбільше почуття гніву. Попросіть її зосередитися на своїх відчуттях і відзначити, в яких частинах тіла вони найбільш сильні. Потім попросіть її встати (якщо вона сиділа), і нехай робить рухи таким чином, щоб максимально виразити ті почуття, які вона відчуває. При цьому не потрібно контролювати свої рухи, важливо висловити свої почуття.

Обговоріть з дитиною: чи легко було виконувати вправи; в чому вона відчувала труднощі; що вона відчувала під час виконання вправ; чи змінився її стан після виконання вправ.


Листи гніву.

Попросіть дитину подумати про ту людину, яка викликає у неї гнів (або про ситуації). Попросіть написати лист (описати ситуацію). Важливо щоб дитина повністю висловила свою агресію, те, що вона переживає. Після цього запитайте її, що їй хочеться зробити з ним: розірвати, зім'яти, викинути, спалити, прив'язати до ниточки повітряної кулі і т.д. Важливо не пропонувати варіанти, а почути її бажання. Обговорити з дитиною цю вправу.


"Хто більше?"

На підлозі розставляються маленькі пластмасові іграшки. Психолог і дитина по черзі кидають м'яч так, щоб він збив якомога більше іграшок. Перемагає той, кому вдається збити за один раз більшу кількість іграшок.


«Сніжки»

Для гри заздалегідь готуються «сніжки» - кульки з вати, зовні змащені клеєм і висушені. Ведучому і дитині потрібно якомога більше разів потрапити один в одного за умови, що кожен отримує рівну кількість «сніжок».

Для сніжок можуть підійти зім'яті аркуші паперу, які «готуються» разом з дитиною.


Кінезіологічні вправи для дітей з особливими освітніми потребами.

Вправа «Слон»

Це одна з найбільш інтегруючих вправ «Гімнастики мозку» Пола Деннісона. Вона активізує і балансує всю цілісну систему організму «інтелект—тіло», покращує концентрацію уваги. Вухо щільно притиснути до плеча. Одночасно витягнути одну руку, як хобот слона, і почати малювати нею горизонтальну вісімку, починаючи від центру зорового поля і йдучи вгору протии годинникової стрілки. Очі стежать за рухами кінчиків пальців. Потім поміняти руки. Вправу виконувати повільно, по 3-5 разів кожною рукою.

Вправа «Кулак». «Ребро». "Долоня".

Ця вправа поліпшує розумову діяльність, синхронізує роботу півкуль, сприяє запам'ятовуванню, підвищують стійкість уваги, активізує процеси письма і читання.Три положення руки, що послідовно змінюються:

1) Долоні стиснути в кулак.
2) Покласти долоню ребром.
3) Розпрямити долоню на площині столу.

Виконується вправа спочатку правою рукою, потім лівою рукою, потім двома руками разом. Повторити 8-10 разів.

Вправа «Свічка»

Початкове положення - сидячи на стільці. Необхідно уявити велику свічку. Зробити глибокий вдих і спробувати одним видихом задути свічку. Далі уявити перед собою 5 маленьких свічок. Зробити глибокий вдих і задуть ці свічки маленькими порціями видиху.

Вправа «Енергічне позіхання»

Знімається напруга з м'язів обличчя, очей, рота, шиї. Поліпшуються функції голосових зв'язок, мова стає чіткіше.Широко відкрити рот і спробувати позіхнути, надавивши при цьому кінчиками пальців на натягнутий суглоб, що з'єднує верхню і нижню щелепи. Повторити 5-8 разів.

Вправа «Дзеркальне малювання»

Вправа виконується або на дошці, або на чистому листі паперу. Потрібно взяти в обидві руки по олівцю (крейді). Почати малювати одночасно обома руками дзеркально-симетричні малюнки, літери, цифри. При виконанні цієї вправи розслабляються очі і руки. Коли діяльність обох півкуль мозку синхронізується, помітно збільшиться ефективність роботи всього мозку. Вправа сприяє синхронізації роботи півкуль, сприйняттю інформації, покращує запам'ятовування інформації.

Дитячий психолог
https://www.facebook.com/dytyachyjpsyholog


Вправи, за допомогою яких дитина може подолати свої страхи

Малюємо страх.(з 5 років)

Дитині можна запропонувати намалювати свій страх. По ходу малюваннязадаються питання, які спонукають її розвивати сюжет малюнка,збагачувати палітру використовуваних колірних тонів. Завдання полягає в якомога більш деталізованому розгортанні сюжету, підвищенні і яскравості кольору, виразності колірних поєднань, використанні широкої різноманітності колірних тонів. Дитину потрібно розпитати про те, що вона намалювала, таким чином познайомившись зі своїм страхом (дізнатись його слабкі і сильні сторони). В кінці запитати: «А що тепер хочеш з ним зробити?»

Гра.

Розіграйте з дитиною сценку за участю улюблених іграшок. Нехай один герой боїться, а інші нехай йому допомагають подолати страх. Добре, якщо дитина погодиться бути помічником, а ви будете героєм, який боїться.

Ліплення
«Страшна маска»

Кожній дитині пропонується, використовуючи маленькі шматочки пластиліну, зробити на папері маску якогось страшного персонажу. При цьому дорослий стежить за тим, щоб шматочки ретельно розмазувалися по папері, і за допомогою питань «Де він живе? Що він любить ». І т. п. спонукає дитину розповідати про свого персонажа. Особлива увага приділяється тому, щоб дитина ретельно зобразила очі, по можливості описати словами погляд персонажа. Дуже важливо, щоб у масці були присутні засоби прояву агресії (ікла,зуби, отруйна слина, роги і т. п.), а також свідоцтва її прояви (наприклад, кров). Після того як маска буде готова, дитина вирізує, а потім приміряє її і розглядає себе у дзеркалі. Можна запропонувати йому побути в ролі цього персонажу, вимовити якісь страшні звуки, полякати когось. Потім маску надягає ведучий або інший учасник і лякає дитину, який повинен показати переляк як можна разючіші.

Казкотерапія
«Страшна казка по колу»

Мета: допомогти дітям довести страх до гротеску.

Діти за допомогою ведучого, по черзі додаючи кожний по 1-2 пропозиції, складають страшну казку. Казка повинна «нагромадити» так багато страшного, щоб звернути страшний зміст в смішну протилежність.

Наприклад: «Данило по дорозі в школу побачив собаку. Вона виявилася громадною. Вона була до того ж дуже голодна. Данило дуже злякався. Собака з вишкіреною пащею кинулася до нього. Йому нікуди було сховатися. Він зняв рюкзак і став туди залазити, щоб сховатися від собаки. Собака почала страшно гавкати. Данилі від страху захотілося в туалет. Потім він почав голосно кричати: "Допоможіть"

Собака злякалася його і втекла. Виявляється, вона почуяла запах бутерброда з рюкзака Данила і чекала, що він пригостить її.

Можна скласти казку разом з дитиною про чарівну скриню, на дні якої лежить те, що завжди перемагає різні страхи. Цей предмет дитина повинна придумати сама і намалювати його на аркуші паперу.

Дитячий психолог
https://www.facebook.com/dytyachyjpsyholog


/Files/images/psiholog/весна АРТтерапія.jpg

Весна – час відновитись та заквітнути
(арттерапія разом з весною в поміч від утоми)

Кожна мить весни – це диво відродження життя та пробудження сили для майбутнього, тому особливо важливо це реалізовувати з дітьми в корисних формах арттерапії та творчості.

«Весна – це час відродження та оновлення, а створення колажів разом з дітьми може стати прекрасним методом арттерапії для збереження внутрішніх сил після зими. Під час цього творчого процесу діти можуть відчути, як їхня уява оживає, а спогади про весняні кольори та аромати дарують їм нову енергію. Долучайтеся до цього захопливого розвитку разом зі своїми малюками, щоб разом відчути всю красу весняного відродження!»

Створення весняних колажів з дітьми має безліч переваг:

• Творчий розвиток: це стимулює уяву та креативне мислення дітей, оскільки вони можуть експериментувати з різними матеріалами та ідеями.

• Відчуття задоволення: процес створення колажу може приносити задоволення та радість як дітям, так і дорослим, особливо коли вони бачать результат своєї творчості.

• Вираження емоцій: це відмінний спосіб дітям виразити свої почуття та емоції через мистецтво.

• Розвиток моторики та навичок: вирізання, клеєння та аранжування різних елементів допомагає розвивати моторику та навички роботи з різними матеріалами.

• Вивчення теми: створення колажу може бути відмінним способом вивчення певної теми чи концепції, наприклад, весняного відновлення.

• Поєднання різних матеріалів: діти можуть використовувати різні матеріали для створення колажів, що розвиває їхню уяву та креативність.

• Спільна діяльність: створення колажу разом з дітьми може бути часом для спільної діяльності та спілкування, що сприяє зближенню та розвитку родинних зв'язків.

Перераховані переваги роблять і тему, і форму реалізації чудовою системою відновлення дітей після важкої похмурої зими. Спробуємо визначити теми, які можуть стати у пригоді для артпсихологів та забезпечити дитину силами з метою самовідновлення.

Для весняних колажів з дітьми можна вигадати різну тематику:

Ось ще 20 тем для колажів весняного відновлення:

• Весняні мрії: діти можуть створити колаж із зображенням своїх весняних мрій та бажань.

• Весняні пташки: колаж із різнокольоровими пташками, які співають на гілках дерев.

• Весняні відчуття: колаж із зображеннями тепла сонячна променів, свіжого повітря та запаху квітів.

• Весняний ранок: колаж із зображенням ранкової кави, свіжих сніданків та ранкових прогулянок.

• Весняні ритми: колаж із зображенням людей, що танцюють під весняні мелодії та ритми природи.

• Весняна енергія: колаж із зображеннями енергійних весняних активностей, таких, як: біг, велосипед тощо.

• Весняний сміх: колаж із зображеннями дітей, які сміються та веселяться на весняному сонці.

• Весняні подорожі: колаж із зображенням місць, які хочеться відвідати весною, таких, як: парки, ліси, сади тощо.

• Весняна спортивна гра: колаж із зображенням різних видів спорту, які можна виконувати на свіжому повітрі весною.

• Весняна феєрія: колаж із зображеннями казкових істот та весняних квіткових феєрій.

• Весняні забави: колаж із зображеннями веселих розваг та ігор, які можна проводити навколо.

• Весняна галявина: колаж із зображенням галявини, обсадженої квітами та травами.

• Весняний сон: колаж із зображеннями розкішних квіткових ліжок та затишних куточків для відпочинку.

• Весняна музика: колаж із зображенням музичних інструментів та нот, що звучать весняними мелодіями.

• Весняна творчість: колаж із зображенням різноманітних видів творчості, таких, як: малювання, вишивка, ліплення тощо.

• Весняні вітри: колаж із зображенням вітрів, які розносять запахи квітів та легкий бриз на свіжому повітрі.

• Весняна радість : колаж із зображенням веселих весняних смужок радості.

• Весняна дружба: колаж із зображенням дітей, які граються та веселяться разом на весняному подвір'ї.

• Весняні пригоди: колаж із зображеннями різних пригод та випробувань, які можна пережити весною.

• Весняна гармонія: колаж із зображенням спокійного та гармонійного життя весною, коли природа прокидається до нового життя.

• Квіткові фантазії: діти можуть вирізати з журналів або малювати квіти, бджілок, метеликів та інші весняні символи, а потім скласти їх у великий колаж.

• Весняні пейзажі: діти можуть малювати або складати колажі, що зображують весняні пейзажі із зеленими луціями, яскравими квітами та соняшниками.

• Веселі тварини: діти можуть створити колажі з веселими весняними тваринами, такими, як: зайці, ягнята, пташки та комахи, які радісно розважаються на сонці.

• Весняні свята: діти можуть створити колажі, присвячені весняним святам, таким, як: День матері, Великдень або День дзвоника у школі, зображуючи символи та атмосферу цих свят.

З погляду арттерапії, організація сесії колажування з дітьми може бути дуже корисною та ефективною. Ось кілька порад, як це організувати з дітьми:

• Створити сприятливу атмосферу: важливо створити комфортну та спокійну атмосферу, де діти можуть відчувати себе вільно та безпечно виражати свої почуття через творчість.

• Запропонувати вибір матеріалів: дітям можна запропонувати різноманітні матеріали для створення колажу – від кольорового паперу і тканини до журналів та фотографій. Важливо дати їм можливість вибрати те, що вони бажають використовувати.

• Задати тему або стимул: визначення теми або стимулу для колажу може допомогти зосередити увагу дітей та надихнути їх на творчість. Наприклад, темою може бути «Весняне відновлення» або «Мої улюблені мрії».

• Сприяти самовираженню: запропонуйте дітям виразити свої почуття, емоції та думки через їхні колажі. Дозвольте їм вільно обирати матеріали та компонувати їх так, як вони вважають за краще.

• Підтримувати та емпатувати: важливо підтримувати дітей під час процесу творчості, слухати їхні ідеї та висловлювати емпатію до їхніх почуттів, які вони виражають через свої колажі.

• Поширити роботи: надайте можливість дітям поділитися своїми колажами з іншими учасниками групи або з родинними членами. Це може підвищити їхню самооцінку та збільшити почуття досягнення.

• Обговорити та порефлексувати: завершіть сесію обговоренням та рефлексією над створеними колажами. Запитайте дітей про їхні враження від процесу творчості та відображення їхніх почуттів у роботах.

Організація сесії колажування з дітьми в рамках арттерапії може бути відмінним способом підтримати їхнє емоційний та соціальний добробут, а також стимулювати їхній творчий розвиток саме весною, коли втома може перейти у хворобливі стани.

Усім нам гарної весни, бо саме весною у весняній красі природи ми знаходимо натхнення для своєї внутрішньої творчості.

@Вікторія Назаревич
Nazarevich ART
Артпсихологія

Дитячий психолог
https://www.facebook.com/dytyachyjpsyholog


/Files/images/psiholog/5 ігор 1.jpg

/Files/images/psiholog/5 ігор 2.jpg

/Files/images/psiholog/5 ігор 3.jpg

/Files/images/psiholog/5 ігор 4.jpg

/Files/images/psiholog/5 ігор 5.jpg

/Files/images/psiholog/5 ігор 6.jpg


Кiлькiсть переглядiв: 291